mehregan mehregan .

mehregan

عمر مفيد تلويزيون LCD و LED

براي درك مفهوم عمر مفيد تلويزيون هاي ال سي دي، ال اي دي، لازم است نكاتي در مورد نمايشگر آن ها بدانيد. تلويزيون هاي LCD كه ترجمه كامل آن نمايشگر كريستال مايع است به دليل عملكرد و ساختارشان به اين نام معروف هستند. در اين نمايشگرها براي نمايش تصوير، نور بايد از لايه اي از كريستال هاي مايع عبور كند. تلويزيون هاي LED نيز از همان لايه كريستال مايع براي نمايش تصوير استفاده مي كنند. در واقع اين دو نوع تلويزيون تكنيك يكساني براي ايجاد تصاوير دارند. پس تفاوت آنها چيست؟ در روش تامين نور يا همان مكانيزمي كه نور پس زمينه را تامين يا منتشر مي كند.

 

 

مقايسه تلويزيون سوني با سامسونگ كدام بهترند؟؟!!روي لينك كليك كنيد

https://sony-co.com/showpost/9/%D8%B3%D9%88%D9%86%DB%8C-%DB%8C%D8%A7-%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%B3%D9%88%D9%86%DA%AF%D8%9F

نور پس زمينه تلويزيون هاي LCD توسط يك لامپ CCFL كه نوعي لامپ فلورسنت است، تامين مي شود. در تلويزيون با صفحه نمايش LED، نور ساطع شده از LED ها نور پس زمينه را تشكيل مي دهد. اين ديودها به دو صورت Full Array LED و Edge Lit LED با توجه به نحوه چيدمان در پشت پنل موجود هستند. بنابراين صفحه نمايش ال اي دي در واقع همان صفحه نمايش ال سي دي مبتني بر فناوري ال اي دي است كه براي پرهيز از توضيح طولاني براي اشاره به آن يا استفاده از نام بعضا گيج كننده LCD-LED به اختصار تلويزيون هاي ال اي دي ناميده مي شوند. البته همانطور كه حتما مي دانيد تفاوت تلويزيون هاي ال سي دي و ال اي دي به اين محدود نمي شود و عناصر ديگري مانند رنگ مشكي عميق تر و طبيعي تر در ال اي دي ها، كنتراست بهتر، ضخامت d كمتر و مصرف برق كمتر را شامل مي شود. آنها و... اما از آنجايي كه موضوع اين مقاله طول عمر تلويزيون هاي ال سي دي و ال اي دي است، از آن موارد صرف نظر كرديم و به منبع نور پس زمينه كه عامل اصلي تاثيرگذار بر طول عمر مفيد تلويزيون است، پرداختيم.

 

عمر مفيد تلويزيون

شايد اين سوال براي شما پيش آمده باشد كه چرا مدام عمر مفيد تلويزيون را مي گوييم؟ آيا ما زندگي ديگري داريم؟ اگر بله، چه تفاوتي دارد؟ و اين چه تأثيري بر نتيجه نهايي دارد، كاربر تلويزيون كيست؟ در پاسخ به اين سوالات بايد گفت وقتي از طول عمر تلويزيون صحبت مي كنيم، از عمر فيزيكي آن صحبت نمي كنيم. عمر فيزيكي مدت زماني است كه دستگاه شما عملكرد خود را حفظ مي كند و مي تواند مورد استفاده قرار گيرد. اساساً منظور ما عمر مفيد تلويزيون شما يا به طور خاص عمر مفيد صفحه تلويزيون LED يا LCD شما است. "عمر مفيد" يك دستگاه اصطلاحي است كه عموماً به مدت زماني اشاره دارد كه يك دستگاه يا دستگاه مي تواند عملكرد "مفيد" خود را حفظ كند. بنابراين، عملكرد تلويزيون شامل روشن بودن و قابل استفاده بودن، اما بهره برداري از مفيد بودن آن است. مربوط به بهترين سطح كيفي عملكرد دستگاه است كه با روشنايي صفحه نمايش آن اندازه گيري مي شود. به بيان ساده، عمر مفيد تلويزيون معادل عمر مفيد صفحه نمايش آن است و شامل مدت زماني است كه پس از آن روشنايي به 50 درصد از بالاترين حد خود كاهش مي يابد. تلويزيون هاي ال سي دي و ال اي دي جديد در مقايسه با انواع قديمي عمر طولاني دارند. طول عمر كمتري نسبت به تلويزيون هاي پلاسما دارند. معمولاً عمر مفيد تلويزيون در دفترچه راهنماي آن به صورت ميانگين عددي تخميني نوشته مي شود. علاوه بر اين، ممكن است برچسبي به دستگاه وصل شده باشد كه ميانگين عمر مفيد روي آن نوشته شده باشد.

 

طول عمر تلويزيون ال سي دي چقدر است؟

تلويزيون هاي LCD به طور متوسط حدود 30000 تا 60000 ساعت بدون افت كيفيت (كيفيت صفحه نمايش LCD) دوام مي آورند. اين طول عمر كم نيست و اگر ميانگين استفاده روزانه از تلويزيون شما 6 ساعت باشد، در محدوده 14 تا 28 سال خواهد بود. بر اساس برخي ادعاها، انواع جديد تلويزيون هاي ال سي دي عمر كمي طولاني تري دارند كه با توجه به پيشرفت هاي روزانه فناوري بعيد به نظر نمي رسد.

طول عمر تلويزيون ال اي دي چقدر است؟

متوسط طول عمر تلويزيون هاي LED 40000-60000 ساعت است كه بسيار نزديك به تلويزيون هاي LCD است. اگرچه گاهي اوقات عدد 80000 ساعت براي آن مشخص مي شود، اما در اين حالت اگر تلويزيون ال اي دي شما 6 ساعت در روز روشن باشد، عمر مفيد آن تقريباً 39 سال است.

 

مهمترين عامل موثر بر طول عمر تلويزيون

عمر مفيد تلويزيون ارتباط مستقيمي با منبع نور پس زمينه دارد. در حين استفاده و با روشن بودن تلويزيون، عمر اين منبع و در نتيجه طول عمر صفحه نمايش به تدريج كاهش مي يابد. و اين هم براي ال سي دي و هم براي ال اي دي صدق مي كند، حالا چه بايد كرد؟ يعني نبايد از تلويزيون براي ماندگاري بيشتر استفاده كنيم؟ نه، چون قبلاً گفته ايم؛ عمر مفيدي كه ذكر كرديم كوتاه نيست. براي رفع كامل نگراني شما در اين زمينه، بايد گفت كه تلويزيون ال سي دي يا ال اي دي در صورتي كه با روشنايي تصوير بيشتر و در هر زماني روشن شود، به شرط سالم بودن ساير قسمت ها از 3.5 سال تا 7 سال عمر مي كند. روز و شب و طول عمر 4 و نيم تا 9 سال دارند.اما مسلم است كه هر چند ساعت استفاده و ميزان روشنايي را كاهش دهيد، صفحه تلويزيون شما تا حداكثر عمر مفيد خود بهترين كيفيت را خواهد داشت و حتي پس از آن نيز مي توان از آن استفاده كرد. حتي در بسياري از موارد، افت روشنايي ممكن است آنقدر كم باشد كه متوجه آن نشويد. اما در هر صورت بهتر است با دقت بيشتري تلويزيون خود را بيشتر نگه داريد.

 

چند راهكار براي افزايش طول عمر تلويزيون هاي ال اي دي

كاهش ميزان نور و كنتراست تصوير يكي از مهم ترين اقداماتي است كه براي افزايش طول عمر پنل هاي LCD، LED و حتي پلاسما توصيه مي شود.

 

همچنين مانند هر وسيله ديگري بهترين مراقبت و نگهداري از تلويزيون مي تواند در افزايش عمر مفيد و فيزيكي دستگاه و قطعات آن موثر باشد. در ادامه به بررسي پيشنهادات و نكات مفيد براي استفاده و نگهداري از هر نوع تلويزيون اعم از LCD و LED مي پردازيم. نكاتي مانند:

 

از روشن ماندن دائمي تلويزيون خودداري كنيد

تلويزيون را در حالت آماده به كار رها نكنيد

شرايط تهويه مناسب را در اطراف دستگاه فراهم كنيد

تلويزيون را در مكاني مناسب به دور از نور، رطوبت يا گرد و غبار قرار دهيد

براي تميز كردن تلويزيون از آب استفاده نكنيد و آن را از تماس با مايعات دور نگه داريد

استفاده از محافظ الكتريكي براي محافظت از دستگاه در برابر تغييرات و افت ولتاژ يا نوسانات جريان الكتريكي

از دستگاه در برابر تغييرات شديد دما محافظت كنيد و آن را از سرماي شديد يا وسايل گرمايشي دور نگه داريد

از تلويزيون و صفحه نمايش آن در برابر آسيب هاي فيزيكي مانند ضربه، شكستگي، سقوط از ارتفاع، تماس با اجسام تيز يا ساينده محافظت كنيد.

واگذاري تعميرات تلويزيون به تعميرگاه ها و تعميركاران متخصص، ذيصلاح و قابل اعتماد و يا به نمايندگي ها و افراد تعميراتي كه توسط شركت ارائه و توصيه مي شود.

علاوه بر اين، اغلب كيفيت محصولات برندهاي معروف و شناخته شده از نظر فناوري هاي پيشرفته به كار رفته در توليد محصول با عملكرد مناسب و كيفيت بالاي مواد به كار رفته در ساخت تلويزيون بيشتر از محصولات توليدي مي باشد. شركت‌هاي ديگر، و به همين دليل، عمر محصولات آنها نيز ممكن است طولاني‌تر باشد. همچنين لازم به يادآوري است كه با كاهش ساعات استفاده روزانه و خاموش كردن تلويزيون در مواقع غير ضروري، در مصرف انرژي نيز صرفه جويي مي شود.

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ دى ۱۴۰۱ساعت: ۰۲:۲۱:۰۵ توسط:faramarz موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :