mehregan mehregan .

mehregan

وكيل متخصص چك

چك به عنوان وسيله پرداخت، سندي است كه بيشتر در معاملات مورد استفاده قرار مي گيرد. استفاده نادرست از اين سند باعث شد قانونگذار قانون مستقلي در اين باره وضع كند.
چك در مواردي جرم محسوب مي شود و براي نامشروع بودن آن احكام كيفري در نظر گرفته شده است. در اين موارد امكان تعقيب كيفري ندارد. .
چكي كه از نظر قانونگذار سند معتبر محسوب مي شود با اجراي ثبت با رعايت قوانين مقرر در اين خصوص قابل وصول است.

نكات مهم در معرفي وكيل چك سرقتي در تهران
اين سند گرانبها ممكن است مفقود يا دزديده شود، دارنده يا ذينفع يا طلبكار و مسئولين در اين مورد چه اقداماتي بايد انجام دهند؟
آيا سرقت آن مانند سرقت مال ديگر است؟
به عنوان صاحب حساب، صادركننده چك در صورت سرقت چه كاري بايد انجام دهد؟
شكايت سرقت چك نزد كدام مرجع قضايي بايد مطرح شود؟
آيا مي توان ادعاي سرقت چك هاي بانكي و چك هاي تضمين شده را داشت؟
راه هاي اثبات سرقت چك بانكي چيست؟ راه هاي اثبات سرقت چيست؟


گروه حقوقي معيد با تيم تخصصي خود متشكل از وكلاي پايه يك دادگستري با ارائه خدمات قضايي روي لينك كليك كنيد
https://moeidlawgroup.com/

اقدامات صادركننده يا ذينفع در صورت سرقت چك
در قانون اين امكان وجود دارد كه صادركننده يا ذينفع چك در صورت سرقت يا مفقود شدن چك به بانك دستور دهد وجه چك را پرداخت نكند. به صاحبش مي دهد.

ضامن عدم پرداخت چك يك هفته فرصت دارد شكايت كند و گواهي ادعاي خود را به بانك تسليم كند كه در غير اين صورت پس از مهلت يك هفته اي، بانك مبلغ چك را تسويه مي كند. در صورت عدم اثبات ادعاي اصيل، دارنده چك مي تواند از اصيل شكايت كند.
در اين صورت اصيل به مجازات صدور چك NSF (متغير با توجه به مبلغ چك) و جبران خسارات وارده محكوم مي شود.
دستور عدم پرداخت در ضمانت و چك مسافرتي
در صورتي كه چك تضميني باشد (چك تضمين شده چكي است كه توسط بانك صادر شده و پرداخت آن توسط بانك تضمين شده باشد، چك قابل اعتماد است.

ورشكستگي و انحلال بانك بر حقوق دارنده اين نوع چك تأثيري ندارد و در كليه شعب بانك صادركننده چك قابل وصول مي‌باشد. آنها چك رزرو شده است.
چك مسافرتي (كه توسط بانك صادر مي شود و قابل پرداخت در كليه شعب بانك و يا توسط كارگزاران بانك مي باشد) همانند چك تضميني تنها در صورت ادعاي بانك صادركننده به اشتباه، پرداخت آن قابل تعليق است.
اقدامات مفقود شده حامل چك
صاحب چك مفقود شده يا شخصي كه ادعا مي كند چك با ظهرنويسي به او تحويل داده شده است مي تواند براي اثبات تعلق چك به او شكايت كند.

در مورد مفقود شدن چك بايد به هيأت حل اختلاف مراجعه و در مورد مفقود شدن چك به دليل جرائمي از قبيل سرقت، جعل، كلاهبرداري، خيانت در امانت و ساير جرايم شكايت كيفري شود. بايد بايگاني شود. در دادسراي محل ثبت شده و گواهي شكايت بايد به بانكي ارائه شود كه دستور عدم پرداخت براي تسليم آن صادر شده است.
مقام قضايي پس از احراز اينكه چك متعلق به وي است، دستور پرداخت وجه چك را صادر مي كند.
در اين دعوي حق الوكاله و هزينه هاي حقوقي از خوانده قابل مطالبه نيست.
زيرا اثبات اين موارد در دادگاه انجام مي شود و حكم دادگاه است كه بانك را مكلف به پرداخت وجه چك به ذينفع مي كند.
چون چك مال محسوب مي شود، در صورت داشتن تمامي شرايط سرقت، سرقت آن سرقت محسوب مي شود. چك مسروقه در صورت امضا و تحرير فاكتور محسوب مي شود و ارزش دارد.
چك نانوشته ارزش مالي هم دارد و چون با تكميل شدن ارزش پيدا مي كند ملك محسوب مي شود. مانند ساير اسناد تجاري، در صورتي كه چك ناقص باشد و مفاد آن تكميل يا امضا نشده باشد، به هيچ وجه سند تجاري محسوب نمي شود و از مزاياي آن بهره مند نخواهد شد.
دارنده چك حق دريافت وجه را دارد
دعواي چك مسروقه مانند ساير مطالبات چك بلافاصله و بدون تاخير رسيدگي مي شود.
دارنده چك مانند هر وثيقه حامل ديگري حق مطالبه وجه محسوب مي شود مگر اينكه خلاف آن ثابت شود در صورتي كه مراجع ذيصلاح قضايي يا پليس از پرداخت منع كنند پرداخت به دارنده چك به عهده بدهكار است. بر مالكيت سند تأثيري نخواهد گذاشت.
مديون سند در صورت وصول سند يا حكم به بطلان سند مكلف به پرداخت آن است.
حساسيت ها و پيچيدگي هايي كه در زمينه قوانين چك وجود دارد، نيازمند يك وكيل مجرب و متخصص است كه اين موارد را پيگيري و پرونده مربوطه را تكميل كند.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۰ تير ۱۴۰۲ساعت: ۰۸:۲۲:۰۱ توسط:faramarz موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :