mehregan mehregan .

mehregan

ثبت شركت با مسئوليت محدود بهتر است يا سهامي خاص ؟

هنگام ثبت كسب و كار، اولين سوالي كه به ذهن مي رسد اين است كه چه نوع كسب و كاري را بايد ثبت كرد؟ ثبت شركت با مسئوليت محدود بهتر است يا سهام خاص؟

انتخاب نوع شركت به اهداف آتي اعضا، ميزان مسئوليت هر يك از شركا، تعداد اعضا، موضوع فعاليت و غيره بستگي دارد. بررسي‌هاي تاريخي و تجاري نشان مي‌دهد كه از بين اين هفت شركت، شركت‌هاي با مسئوليت محدود و سهامي خاص از جمله شركت‌هاي فعال و مشترك در تجارت و بازرگاني هستند و بيشترين استقبال را دارند. حال سوال اين است كه كدام يك از اين دو شركت ثبت نام بهتر است؟
به نظر مي رسد براي ورود به بحث لازم است هر يك از اين جوامع به اختصار توضيح داده شود و سپس شباهت ها و تفاوت هاي اساسي بين اين جوامع ذكر شود.

 

براي اطلاع از هزينه اينماد 1402 روي لينك كليك كنيد

https://danasabt.ir/2023/07/12/%D8%B4%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%B7-%D9%88-%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DA%A9-%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%81%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%AF/

 

 

تشابه شركت با مسئوليت محدود و شركت با مسئوليت محدود
1- در هر دو شركت حداقل سرمايه يك ميليون ريال مي باشد.
2- افزايش سرمايه در شركت سهامي خاص و شركت با مسئوليت محدود اختياري است.
3- حق راي در شركت سهامي معادل تعداد سهام شركت با مسئوليت محدود به نسبت سرمايه خواهد بود.

تفاوت شركت با مسئوليت محدود و شركت با مسئوليت محدود

1-. در شركت با مسئوليت محدود حداقل 2 شريك وجود دارد در حالي كه در شركت با مسئوليت محدود حداقل 3 سهامدار الزامي است.
2- سرمايه اوليه شركت با مسئوليت محدود فقط در اساسنامه مشخص شده و نيازي به افتتاح حساب و واريز وجه نيست. در شركت با مسئوليت محدود، سهامداران موظفند حداقل 35 درصد سرمايه اوليه را به حسابي به نام شركت واريز كنند. و گواهي مربوطه بايد هنگام تاسيس شركت ارائه شود و 65% باقي مانده سرمايه در اختيار سهامداران خواهد بود.
3- انتخاب بازرس اصلي و علي البدل در شركت سهامي خاص الزامي و در شركت با مسئوليت محدود اختياري است.
4- مدت زمان مديريت مديران در شركت با مسئوليت محدود محدوديتي ندارد و اعضاي شركت مي توانند اختيارات محدود يا نامحدودي براي مديران در نظر بگيرند اما در شركت هاي سهامي خاص مديران براي مدتي انتخاب مي شوند. حداكثر مدت دو سال
5- اعضاي هيئت مديره شركت با مسئوليت محدود الزامي به انتخاب روزنامه كثيرالانتشار ندارند ولي انتخاب روزنامه كثيرالانتشار جهت دعوت به شركت در اقدام ويژه الزامي است.
6- مديران شركت با مسئوليت محدود مي توانند از بين شركاء يا خارج از آنها انتخاب شوند ولي در شركت با مسئوليت محدود مديران بايد از بين سهامداران شركت يا پس از انتخاب تعداد و سهام تضميني تعيين شده در شركت انتخاب شوند. اساسنامه انجمن تهيه و به صندوق شركت ارائه شود.
7- تشكيل مجامع عمومي در شركت هاي با مسئوليت محدود شرايط سخت تري دارد اما شرايط آسان تري براي تشكيل مجامع عمومي شركت هاي سهامي خاص در نظر گرفته شده است.
8- نقل و انتقال سهام در شركت هاي با مسئوليت محدود با توافق سه ربع شركاء و پس از ثبت در دفاتر اسناد رسمي انجام مي شود ولي اين امر به صورت نقل و انتقال عادي سهام شركت ها به صورت سهام انجام مي شود.
9- حق راي در شركت سهامي متناسب با تعداد سهام و در شركت با مسئوليت محدود به نسبت سرمايه خواهد بود.
10- سرمايه شركت با مسئوليت محدود به سهام يا سهام تقسيم نمي شود و شركا فقط تا سقف سرمايه خود مسئول ديون و تعهدات مي باشند.
11- نقل و انتقال سهام شركت در شركت هاي با مسئوليت محدود فقط به موجب تشكيل مجمع قابل انجام است ولي در شركت با مسئوليت محدود براي انتقال سهام ابتدا انتقال دهندگان سهام و ذينفعان سهام مي بايست. به بخش مالي مرتبط با حوزه مالياتي مربوط به شركت مراجعه كنيد. و پس از اخذ گواهي حق انتقال 4% به موجب قانون اساسي مشترك و همچنين گواهي انتقال اخذ شده از ملك، كار خود را به پايان مي رسانند.
12- در صورتي كه قسمتي از شركت متشكل از آورده هاي غيرنقدي باشد، جدول زمان بندي اين مشاركت ها توسط شركاي شركت با مسئوليت محدود تعيين مي شود و مسئوليت صحت برآورد بر عهده شركاء مي باشد ولي در موارد خاص. شركت هاي سهامي، زمان بندي مشاركت هاي غير پولي توسط شركا انجام خواهد شد. كارشناس رسمي دادگستري انجام مي شود.
13- زمان بندي سهام بدون نقد در شركت با مسئوليت محدود توسط شركا صورت مي گيرد. شركا در اين زمينه مسئوليت دارند. جدول زمانبندي غيرنقدي در شركت با مسئوليت محدود توسط كارشناسان رسمي دادگاه تعيين مي شود.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ساعت: ۰۴:۳۸:۲۲ توسط:faramarz موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :