mehregan mehregan .

mehregan

پشم شيشه چيست؟

 پشم شيشه نوعي الياف معدني است كه در واقع نوعي عايق حرارتي و صوتي است كه از مواد بازيافتي از شيشه ذوب شده با ماسه و رزين معمولي ساخته شده است. الياف پشم شيشه بسيار كوچك، ظريف و سوزني شكل هستند.
يك رول پشم شيشه معادل حداقل 10 بطري شيشه اي بازيافتي است. پشم شيشه به صورت پشم شيشه يا الياف شيشه توليد مي شود و از الياف استوانه اي نسبتا كوتاه تشكيل شده است. اصطلاح پشم مترادف با الياف بازيافتي يا ضعيف شده است.

قدمت استفاده از پشم شيشه در سراسر جهان به بيش از 70 سال مي رسد و در ايران صنعتگران بخش خصوصي و دولتي حدود 40 سال است كه اين الياف را توليد مي كنند. با اين حال، در يك مفهوم گسترده تر، مي توان گفت كه به طور كلي، استفاده و توليد الياف معدني به سال 1800 ميلادي در بخش بين المللي باز مي گردد.

انواع سقف پشم شيشه
1. فويل آلومينيومي
2. بافت شيشه اي مشكي
3. الياف پارچه شيشه اي

استفاده از پشم شيشه
1. عايق ديوار حفره
2. كاشي
3. ديوار پرده
4. مجراي لوله كشي
5. عايق صدا
6. عايق حرارتي
7. ساندويچ پانل
8. كانال هاي هوا از قبل عايق شده اند
9. ساخت مخزن
10. مصارف مختلف صنعتي و ساختماني و...

براي خريد پشم سنگ روي لينك كليك كنيد

https://ayeghariya.com/%D9%BE%D8%B4%D9%85-%D8%B3%D9%86%DA%AF/

 

محدوده دمايي مناسب براي پشم شيشه
محدوده دماي متعادل براي پشم شيشه در كاربردهاي مختلف از منفي صد و نود و پنج درجه سانتيگراد تا صد و بيست درجه سانتيگراد است. اما در كاربردهاي خاص اين محدوده دمايي به 450 درجه سانتيگراد مي رسد.

مقاومت در برابر حرارت پشم شيشه
پشم شيشه مانند ساير عايق ها قادر به تحمل دما تا دماي مشخصي است كه آستانه دمايي پشم شيشه مي تواند تا 550 درجه سانتيگراد باشد، اما با اين تفاوت كه پشم شيشه نقشي در توسعه ندارد. آتش سوزي و گازهاي گلخانه اي و سمي در هنگام آتش سوزي رخ نمي دهد.

شاخص هاي فني پشم شيشه
مهمترين عوامل براي انتخاب يك پشم شيشه خوب عبارتند از:
1. تراكم
2. ضخامت
3. نوع بسته بندي يا پوشش

لازم به ذكر است كه نوع بسته بندي مهمتر از خود پشم شيشه است، زيرا تا زماني كه عايق پشم شيشه رطوبت را از فضا جذب نكند، تعيين نوع بسته بندي مي تواند عملكرد عايق را به بهترين نحو جذب كند.

تراكم پشم شيشه
چگالي اين عايق از 24 تا 96 كيلوگرم بر متر مكعب متغير است و مقاومت فشاري كمي دارد و بايد توجه داشت كه يكي از مزاياي پشم شيشه، تنوع چگالي آن است.

تجهيزات ايمني پشم شيشه
طبق تحقيقات متعدد دانشمندان به اين نتيجه رسيده اند كه الياف پشم شيشه سرطان زا هستند و باعث بيماري هاي ريوي و پوستي مي شوند. اين سرطان زا بودن پشم شيشه حتي بر روي حيوانات و تمام بافت ها نيز تاثير بسزايي دارد و باعث ايجاد تومور مي شود. بنابراين در حين كار نبايد مستقيماً با پشم شيشه در تماس باشيد و نصابان و كارگران حتماً در حين كار از عينك و دستكش، روكش يكبار مصرف و لباس آستين بلند استفاده كنند.

عايق صوتي پشم شيشه
پشم شيشه با جذب انرژي صوتي، عملكرد صوتي ديوارها، كف ها، سقف ها را بهبود مي بخشد و هر گونه آلودگي صوتي را منتقل مي كند.

پايداري زيست محيطي پشم شيشه
پشم شيشه نه تنها باعث صرفه جويي در انرژي مي شود، بلكه توليد انرژي را نيز كاهش مي دهد. به اين ترتيب با متعادل كردن نيازهاي گرمايشي و سرمايشي محيط، از تلفات انرژي جلوگيري مي شود. كه اين امر باعث صرفه جويي در زمان در تامين مواد اوليه، توليد، توزيع و نصب مي شود. كه 84 درصد از مواد بازيافتي ساخته شده و دفع زباله را كاهش مي دهد و منابع ارزشمند را هدر نمي دهد.

مزاياي پشم شيشه
1. چگالي هاي مختلف داشته باشد
2. سبكي عايق پشم شيشه
3. سهولت نصب
4. احتراق آهسته و ضريب انتشار گاز سمي كم
5. خاصيت آكوستيك داشته باشد

معايب پشم شيشه
1. ساختار فيبري آن مقاومت كمي در برابر رطوبت دارد.
2. ايجاد مشكلات پوستي، ضعف بينايي و مشكلات تنفسي و ريوي در تماس مستقيم
3. مقاومت كم پشم شيشه در برابر رطوبت

با توجه به معايب ذكر شده براي پشم شيشه، امروزه به لطف فناوري نانو مي توان از هر نوع آسيبي به انواع الياف معدني از جمله پشم شيشه جلوگيري كرد. استفاده از نانو امكان توليد چندين نوع پشم را فراهم مي كند

شيشه با تكنولوژي جديد كه در زير به آنها اشاره مي شود:
1. پشم شيشه پلاستيكي معمولي: اين محصول در سقف سوله هاي فلزي و به عنوان ديوار جداكننده كاربرد دارد.
2. پشم شيشه پلاستيك آنتي باكتريال: اين نوع پشم شيشه پلاستيكي داراي خواص ضد ميكروبي و ضد قارچي است.
3. پشم شيشه پلاستيك ضد حريق: اين محصول داراي خاصيت ضد شعله و انتشار آتش مي باشد كه باعث كاهش سرعت احتراق خود محصول و محيط اطراف مي شود.
4. پشم شيشه پلاستيك ضد الكتريسيته ساكن: خاصيت ضد الكتريسيته ساكن محصول در كارتن پلاستيكي باعث ايجاد اثر ضد الكتريسيته و همچنين شستشوي آسان پشم شيشه پلاستيكي مي شود.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ دى ۱۴۰۲ساعت: ۰۳:۰۸:۱۹ توسط:faramarz موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :