mehregan mehregan .

mehregan

مزاياي عايق پشم سنگ

عايق پشم سنگ يكي از انواع عايق هاي معدني است. ماده اصلي اين عايق سنگ بازالت است كه در دسته سنگ هاي آذرين قرار مي گيرد. براي توليد عايق پشم سنگ، بازالت در دماي بسيار بالا ذوب مي شود و سپس به الياف ريز تبديل مي شود.
عايق پشم سنگ به عنوان عايق حرارتي، عايق صدا و عايق رطوبتي استفاده مي شود. خواص پشم سنگ باعث شده است كه اين عايق در صنايع مختلف از جمله پالايشگاه ها، نيروگاه ها، پتروشيمي ها، صنايع غذايي، ساخت و سازها و تاسيسات و ... كاربرد وسيعي داشته باشد.
مزاياي عايق پشم سنگ
خواص و ويژگي هاي عايق پشم سنگ باعث شده است كه اين عايق در صنايع مختلف كاربرد فراواني داشته باشد و داراي مزاياي فراواني باشد. مزاياي عايق پشم سنگ عبارتند از:

عايق
يكي از مزيت هاي اصلي عايق پشم سنگ مقاومت بالاي آن در برابر دماهاي بالا مي باشد. پشم سنگ به دليل خواص فيزيكي در محدوده دمايي 30- تا 750+ درجه سانتيگراد عملكرد خوبي دارد و نقطه ذوب آن 1300 درجه سانتيگراد است. اين ويژگي ها به اين معني است كه عايق پشم سنگ را مي توان در صنايع مختلف و به عنوان عايق حرارتي استفاده كرد.

عايق صدا
علاوه بر عايق حرارتي، از پشم سنگ به عنوان عايق صدا نيز استفاده مي شود. پشم سنگ باعث كاهش انتقال صدا و كاهش آلودگي صوتي مي شود.

ضد آب
پشم سنگ به طور طبيعي در برابر رطوبت مقاومت مي كند. پشم سنگ علاوه بر داشتن ضريب انتقال حرارت بسيار پايين، در برابر رطوبت نيز به خوبي مقاومت مي كند.

بازدارنده آتش
يكي از مهم ترين ويژگي هايي كه در مزايا و معايب عايق پشم سنگ به آن نگاه مي كنيم، مقاومت آن در برابر آتش است. پشم سنگ با توجه به ويژگي ها و خواصي كه دارد يكي از انواع عايق هاي ضد حريق محسوب مي شود.

علاوه بر اين، پشم سنگ به اشتعال و گسترش آتش كمك نمي كند. اين ويژگي تضمين مي كند كه در صورت آتش سوزي، آتش تا رسيدن نيروهاي آتش نشاني به كل ساختمان سرايت نمي كند.

احترام به طبيعت
يكي ديگر از مزاياي عايق پشم سنگ سازگاري آن با محيط است. پشم سنگ به طور كلي دوستدار طبيعت در نظر گرفته مي شود. اين عايق با ساير مصالح مورد استفاده در ساختمان ها و سازه ها سازگار بوده و براي اجزاي مختلف سازه مشكلي ايجاد نمي كند.

مقاوم در برابر مواد شيميايي، قارچ ها و باكتري ها
عايق پشم سنگ عايق استريل محسوب مي شود و بستر مناسبي براي رشد قارچ ها، كپك ها و باكتري ها نيست. به همين دليل نگران تكثير اين موجودات مضر در عايق و ساختار ساختمان خود نباشيد. علاوه بر اين عايق پشم سنگ در برابر مواد شيميايي، اشعه ماوراء بنفش و ... مقاومت بالايي دارد.

ماندگاري بالا
يكي از معيارهاي اصلي هنگام در نظر گرفتن مزايا و معايب عايق پشم سنگ يا هر عايق ديگري دوام و طول عمر آن است. اگر عايق عمر كوتاهي داشته باشد استفاده از آن به صرفه نيست. زيرا تعويض يا تعمير عايق كاري پرهزينه و زمان بر است. علاوه بر اين، در برخي موارد امكان تعمير يا تعويض وجود نخواهد داشت. عايق پشم سنگ يكي از مقاوم ترين عايق هاي موجود در بازار محسوب مي شود و طول عمر بالايي دارد.
ساير مزاياي عايق پشم سنگ عبارتند از:
نصب آسان
قيمت مناسب
قابل تعمير و بازسازي مي باشد
ضريب انتقال حرارت بسيار پايين و مقدار مناسب
تحمل حرارتي بالا
غير سمي باشد

معايب پشم سنگ
هر عايق مزايا و معايب خود را دارد. در اين قسمت كه به بررسي مزايا و معايب عايق پشم سنگ اختصاص دارد، با معايب استفاده از پشم سنگ آشنا مي شويم.
مطالعه و تحقيق در مورد آسيب هاي ناشي از عايق پشم سنگ براي انسان زمان زيادي مي برد. تا كنون هيچ آزمايشي ثابت نكرده است كه پشم سنگ سرطان زا است يا آسيب جدي و جبران ناپذيري به انسان وارد مي كند. اما استفاده طولاني مدت و نزديكي به پشم سنگ ممكن است به افراد آسيب برساند.

از آنجايي كه پشم سنگ از الياف ريز ساخته شده است، تنفس اين الياف مي تواند مشكلاتي را براي سيستم تنفسي انسان ايجاد كند. علاوه بر اين، نزديكي اين عايق به پوست انسان مي تواند باعث خارش و سوزش شود. به همين دليل استفاده از دستكش و ماسك در هنگام نصب و اطراف اين مقره ها توصيه مي شود. يك عيب ديگر پشم سنگ مقاومت كم آن در برابر بخار و آب است.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۸ دى ۱۴۰۲ساعت: ۰۲:۴۶:۴۴ توسط:faramarz موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :